fbpx Cappello, Vincenzo | croxhapox

Cappello, Vincenzo

Venetiaans admiraal, vijftiende of zestiende eeuw. Vereeuwigd door Titiaan, bloedmooi, een verrukkelijk portret in rode en donkere tinten, kraplak, karmijn. Eind jaren tachtig treft van een reproductie van dit werk aan onder een van de platanen op het Beverhoutplein, plek waar ongeveer een jaar later op huisnummer 7 croxhapox begint. Hij incorporeert de reproductie met het portret van Vincenzo Cappello in de tweede solo presentatie, crox 15, april 1991, vlak boven het gastenboek, en introduceert, in het gastenboek, een schets van het portret van Cappello. Ook enkele bezoekers wagen zich aan een schets van het portret van Vincenzo Cappello.
Cappello, Vincenzo, ontbreekt in de Encyclopedia Brittanica, waar ze overigens wel melding maken van een dame, zelfde époque, zelfde naam, die een minnaar vergiftigde. In Larousse komt hij evenmin voor. De reden is terug te vinden in de korte tekst die bij de reproductie hoort. Toen Vincenzo Cappello aan het hoofd stond van de Venetiaanse vloot gingen ze tegen de Turken telkens weer de boot in. Ze wonnen niet één veldslag.

638 TITIAN * Vincenzo Cappello(1)
National Gallery of Art(2)
Titian was one of the most sought-after portraitists of his time; popes and and(3)
crowned heads eagerly commissioned his services. Emperor Charles V of
the Holy Roman Empire knighted the artist and conferred on him the title
of count.
Admiral Capello's portrait in gleaming armor calls to mind
that in the 15th and early 16th centuries Venice was at the peak of the
glory as a sea power, with colonies in Greece and Asia Minor. The baton
identifies the commandor of the Venetian fleet, a rank Capello held
five times. Although Titian shows the sea lord as a heroic and stalwart
figure, the history of Capello's campaigns against the Turks is one of
failure because of the intense jealousy of other Italian cities.
This painting was once attributed to Tintoretto.

(1) Reproductie zonder editoriale gegevens. Het schilderij op de ommezijde, Nr 637, is van Paolo Veronese, Rebecca at the Wall.
(2) National Gallery of Washington.
(3) De dubbele and is een drukfout in het origineel.