Alksnyte, Rasa

607. KUNST & ZWALM 2021. Alles behalve de memel.
Locatie M.
from the catalogue Ik ben gefascineerd door het collectieve aura van een publiek schrijn. Dit soort plek heeft geen auteur. Enkel de initiële vorm werd door iemand gemaakt. Wat er later gebeurde is oncontroleerbaar. De spontane interventies en rituelen van voorbijgangers maken een onuitputtelijk visueel en gemeenschappelijk verhaal van de plek. 'Alles behalve de memel' is een schrijn voor alle onzichtbare, onvolmaakte en toch kostbare dingen, levend of dood, die ons overal en altijd omringen. Deze wezens, afgezien van hoe gewoon of zelfs waardeloos ze mogen blijken, hebben verborgen krachten die ons leiden naar een wereld van fantasie en magie. Dit schrijn nodigt je uit om even stil te staan en rond te kijken op zoek naar wat je mooi en verrijkend vindt, net hier, op deze plek en op dit moment. Wanneer je het vindt, kan je iets toevoegen aan het schrijn (in welke vorm dan ook). Dit groeiend schrijn kan een verhaal worden van wat we het meest appreciëren deze dagen. Want wanneer we praten over folklore vergeten we soms dat we hier en nu onze eigen volksverhalen scheppen, nieuwe tradities en rituelen die we op hun beurt doorgeven.
from the catalogue Rasa Alksnyte is een transdiciplinaire kunstenaar, fotograaf, docent en mentor. Door haar achtergrond in de podiumkunsten weet ze je steeds te verrassen. Haar werkwijze reikt verder dan de verwachte paden en kaders. Ze omringt zich vaak met energie die anderen inspireert om te spelen, te experimpenteren, te koken en te tuinieren. Door andere kunstenaars op een zachte manier te begeleiden, moedigt ze hen aan om steeds te streven naar een hoger creatief niveau. Rasa Alksnyte werkt met alles wat groeit en groeit en groeit ... [ ]
from the catalogue
vraag en antwoord Who or what connects in your work?
With my work I aim to create a frame for conversation. It is an invitation to observe the place and actively express your own thoughts and impressions. Respect for what is already there and negotiation of what kind of personal contribution light be suitable here is a gentle call to participate in a dialog.
What is specific or local?
Specific or local for me are all the hidden treasures that are invisible at first sight but appear as out of nowhere if you look closely. In the bush next to Korsele I discovered a so called ghost plant or ghost pipe. It doesn't contain chlorophyl in itself and can only survive with the help of certain fungi to attach to the roots and get food from photosynthetic trees. None of these separate agencies could survive without each other or grow just like that somewhere else.
What is participation for you?
Participation is letting go of control. To accept and trust that ideas, contributions, ways of thinking or working of others are as interesting, valuable and necessary as those of your own. It's not always easy but very beautiful when it happens.
What dialogue do you have with your/the environment?
Very silent one. I try to listen, I often fail.
Please, could you share a note you wrote in the past few months?
Recently, in collaboration with two other artists, we started volunteering at an elderly home. After the first day there I wrote in my diary two sentences that are still growing in my mind. 'When mind forgets, body remembers.'
'As more human you are as godly you become.'