INTIMACY VERSUS CRASH [INTIMITEIT VERSUS CRASH] - Luk Lambrecht, De Morgen 23 April 1999. Galerie Croxhapox in Ghent keeps up a devellish pace with one new exhibition a month. This time, Croxhapox driving force and artist Hans van Heirseele presents two ensembles in counterpoint. The work of American artist Wendy Hirschberg (°1955) is one of them and consists of smallish, rather 'nice' and traditionally presented assemblages. --- Different and a lot better is the show by Ghent artist Lieve D'hondt (°1963). It consists of a series of magnificent collages and drawings referring to a continuous recycling of images. They originate in her quite large oeuvre and are combined with material from popular magazines. Centrally to her exhibition is a silent video where the sentences 'What about time' and 'What about silence' appear over and over again. The harsh whiteimageless stills in between the sentences she considers to be just a light, a lamp, or simply a white screen. In a corner of the room is a chair where one can reflect on the meaning of those eloquent, 'minimal' phrases./ D'hondt's production doesn't aim at spectacular experiences but lets so to speak implode a wide range of images, resulting in an epos about her art and about worldly things like swimming pools or hotel rooms. She sticks copied sequences from previous video works on large sheets, nicely lined up like a new concatenation of b/w images. In this way, she creates a distance between this and her artistic past./ This strategy even becomes more clear in those pieces where she shows schematical reductions of video images as drawings with a touch of pseudo science. D'hondt analyses and registers very precisely and thematically what she sees in her videos. She combines that information with words or fragments of words. Art is about codes - it is fascinating to explore these codes and sometimes even to crack them./ One of her most astounding works is a drawing which is meant to become an impressive wall painting. A large metal plate then turns into the carrier of a transparant perspex wing which unfolds in space like a book. Six red shapes around that work emphasize its spatiality. A quote on the magnificent drawing speaks to anyone's imagination: 't was certain because of the distance. In these works D'hondt testifies to her talent for reaching subtle layers of meaning with a minimum of means. (LL)
51. OPEN DEUREN (1996). A venue in Toekomststraat.
95. Drawings and video collages (1999). Review Luk Lambrecht (DM) [see above]. The other solo presentation, in the basement, is a project by Wendy Hirschberg (US).
124. Window project (2004). Location: Onderstraat 26.
145-1. BASICS 2 (2005). ==>still life
145-2. BASICS 2 (2006). Sequel abbey Maagededale, Oudenaarde.
crox-card 40, Ki (2006).
188. BRAINBOX unit 5 (2006). With Pieter Vermeersch and Eva-Maria Bogaert. Reviews in H-art and Zone 09.
564. PAST THE HARD EDGES AND STRAIGHT LINES TO THE CURVES AND INTERSECTIONS BELOW. Zeventien Robots [Seventeen Robots] 5 (2018). A limited edition of 49 specimen, signed and numbered each. Book presentation on 17 March 2018 at Zilverhof 34.
607. A PAIR OF IMAGES FOR CAILDENBERG. Kunst & Zwalm (2021).
KUNST & ZWALM from the catalogue
In het werk van Lieve D'hondt komen de klassieke werkprocessen van beeldhouwen, tekenen en architectuur aan bod, waarbij de grenzen tussen de verschillende disciplines vervagen. De multimedia-interventies en installaties bespelen parameters als aan-/afwezigheid, tijd, ruimte, codes en verschijningsvormen. Constructie en reconstructie van structuren verwijzen subtiel naar het preceptiueproces en de culturele context. Recente projecten g-focussen op het bespelen van ruimte en het interpreteren van haar beleving, betekenis en inhoud. De materiaalkeuze en de plaatsing van de elementen ten opzichte van elkaar en in de ruimte zijn weloverwogen gecomponeerd. O
Via een zijpad aan de Caildenberg ontdek je het werk van Lieve in een verborgen paradijsje, een verlaten kleine boomgaard. Alle zintuigen worden aangesproken. Het werk bestaat uit twee bewerkte foto's, geprint op aluminium, opgesteld tussen de bomen. De bewerking toont de gefragmenteerde opbouw van het fotografische beeld. De afstand en de plaats die de toeschouwer inneemt ten opzichte van beide kunstwerken is medebepalend, in de perceptie, in de reflectie, in de ervaring, in het avontuur van het kijken. De samenhang van lichtweerkaatsingen en schaduwspel door de bladeren, veroorzaakt door natuurelementen als zon, wind en eventueel regen, zorgen ervoor dat de rasterfragmenten op het aluminium vlak veranderende beeldvormingen genereren. Ook het moment van de dag, ochtend, middag of avond, beïnvloeden het werk. Het weerspiegelende tweeluik, een verstilde beweging in een bewegende stilte.
vraag en antwoord from the catalogue
What would you like to do more often?
Lezen. Reizen. Films bekijken. Muziek beluisteren. Zwemmen
What does collaboration mean for your work?
In dialoog gaan, uitdaging, verbreden, ontdekken, vernieuwen, directe communicatie ...
What touches / touched you in Zwalm?
Rust. Weinig volk. Eenheid. Weinig kleur. Verschillende zichten en uitzichten, vergezichten. Open ruimte. Heuvelachtige panorama's. Landbouw en velden. Typisch Belgische architectuur
What do you value most in your friends?
Eerlijkheid. Open mind. Respect. Reflectie. Verbinding. Interactie. Goed gesprek. Plezier
What can a community and outsiders offer each other?
Plezier. Verwondering. Nieuwe invalshoeken. Perspectieven. Elementen om over na te denken
What is your favorite tea?
Depends of the moment of the day and where I am. Natural teas
What is participation for you?
Betrokkenheid. Dialoog. Connectie. Constructieve interactie. Loyaliteit
What do you need?
– to feel good: sun, light, water, healthy body, fun, happiness
– positieve energie: mentaal en fysiek
– kunst, cultuur, natuur
– input
– zwemmen
– beweging
What dialogue do you have with your/the environment?
Small interventions and actions. Observations. Taking care. Beauty
What was the last book you read?
Een schrijver waar ik steeds naar teruggrijp is Julio Cortazar. Een bijzondere en mooie man. (ivm de blik, het kijken, relaties en verbanden, ervaringen, verwondering) Nu lees ik een boek dat ik gekregen en gekozen heb: De jaren, Annie Ernaux.
Het boek begint met een opsomming van waarnemingen, constateringen, overdenkingen, mijmeringen, korte beelden en schetsen.
What is a condition for a conversation to you?
Open mind. Belangstelling. Nieuwsgierigheid. De persoon zelf om mee in gesprek te gaan vind ik belangrijk.
What question(s) do you ask?
What about art? Past, now and future
What about life?
Vragen uit bezorgdheid en interesse in groter geheel. (micro_macro)
Vragen ivm inzicht en begrip, kader en context.
Please, could you share a note you wrote in the past few months?
Ik schrijf niet dikwijls, en niet veel, en enkel als het nodig is of gevraagd wordt. Ik werk met schema's en opsommingen, linken en verbanden, en mind maps.