GM

GM is een project van de Franse kunstenaar Grégory Decock. GM staat voor Gent en Marseille. Fonetisch staat het voor J'aime. Het kunstenaarscollectief ontstond circa 2004 toen onder andere Simon Laureyns en Tim Onderbeke in Marseille Grégory tegen het lijf liepen. Grégory, fondateur principal, initialiseerde het principe van een virtuele staat waarvan het belang initieel uit de verwantschap tussen de leden blijkt. Ieder lid van GM beschikt over een paspoort. De belanghebbenden accepteren de GM-identiteit als belangrijker en wezenlijker dan de futiele bekrompenheid van regionale identiteit. GM formaliseerde zich rond het principe dat alleen de fondateur principal het grondgebied uitbreiden kon. Kunstenaars uit Spanje, Italië, Zwitserland, België en Frankrijk traden toe tot het collectief, hoewel ze niet altijd een duidelijke functie of identiteit binnen het collectief bleken te hebben. Zelf beschik ik geenszins over een duidelijk beeld van het totaal van het collectief, dat op zijn hoogtepunt in 2006-2008 meer dan dertig leden had, waar ik sinds 2006 dankzij het uitspreken van de zin La seule vérité deel van uitmaak. La seule vérité c'est qu'il y a d'autres vérités. Dat is wat ik zei. Prompt werd ik benoemd tot adjunct-virtualis. In 2008 sloot Yannick Franck mee aan. Als beginsel is ingebouwd dat eigenlijk alleen Grégory weet hoeveel leden GM telt. Het aantal fluctueert. In 2014 bijvoorbeeld telde GM drie actieve leden. De dispersie van het ledenaantal had een net zo risicovolle als gevoelige limiet bereikt, de wandelingen van Gent naar Merelbeke, van Gent naar Marseille, van Genua naar Milaan, hadden weinig discutabel het nullum bereikt, het zich schijnbaar zonder voetstap verplaatsen tussen meubilair van een lagere orde.

GM, de Gent Matinees, is in oorsprong een initiatief van croxhapox. Reeds midden jaren negentig daagde croxhapox de andere actoren uit om over samenwerking na te denken. Tegenwoordig is wat we kennen als GM, Gent Matinees, een project van Stad Gent. Het gezamenlijke project heeft een lange geschiedenis, wat na vallen en opstaan in 2008 met zowel het stadsplan als de matinees een interessante doorbraak had, onvoldoende interessant evenwel om ook echt van een baanbrekend project te kunnen spreken. Croxhapox heeft steeds het idee verdedigd dat alle actoren in het project betrokken hoorden te worden, niet alleen die actoren die aan het ons kent ons beantwoorden.