Hoeneveld, Herman

Schrijft midden jaren negentig voor Kunstbeeld, een Nederlands
kunstmagazine. Eind 1995 wijdt hij een artikel aan de Gentse
kunstscene: GENT - HISTORISCHE STAD ALS BROEDPLAATS VOOR HET ALLERNIEUWSTE.
Een van de beelden die hij aan het artikel toevoegt is een werk van
Michaël Borremans - Call to the higher consciousness - die op dat
moment net zijn eerste solo project in Croxhapox heeft.

"Nog
altijd waart in Gent de geest die Jan Hoet met 'Chambres d'Amis' heeft
opgeroepen. Maar, zo kan men in kunstkringen vernemen, de geestdrift
van toen is getemperd, zeker ook door de economische terugslag van de
jaren '90. Maar men hoopt op een heropleving wanneer eindelijk Hoet's
Museum van Moderne Kunst de deuren zal openen. Er zijn al signalen dat
enkele gerenommeerde galeries elders in België op afzienbare termijn
metterdaad in Gent zich willen aansluiten bij de verwachte hernieuwde
belangstelling van het publiek voor moderne eigentijdse kunst./ Een
sprekend voorbeeld van gerichte activiteit is Croxhapox,
dat kan dienen als start van de zuidelijke route. De ruimte ligt in
Sint-Amandsberg, vlak buiten het centrum (Aannemersstraat 54, tel.
09/228.38.65) De czw Croxhapox is in 1990 opgericht door kunstenaar
Hans van Heirseele, docente Kristel De Buck en animatiefilm-producent
Frank Van den Eeckhout. Men geeft ruim baan aan jonge kunstenaars die
niet zelden controversieel werk laten zien. Ofschoon formeel een
vereniging, gedraagt zij zich als een levendig, anarchistisch aandoend
geheel. Veel belang wordt gehecht aan een goede en dynamische sfeer.
Het programma is veelzijdig, multimediaal en internationaal. Als extra
prikkel is men in het centrum bij een boekhandel in de Onderstraat het
zgn instalraam-project begonnen met een installatie van een kunstenaar
die een gehele etalage vult. Bij Croxhapox zelf kan men in december
terecht voor werk van de Vlaamse schilder Michaël Borremans. In januari
is er een video-installatie van Patrick Baele die zich liet inspireren
door een moduul dat Jacques 't Kindt maakte. De muziek is van de
Amerikaanse hoogleraar Phill Niblock. In december is in het instalraam
werk te zien van Gery De Smet, in januari van Phill Niblock en de
Duitse kunstenaar Jenz Brand./ Vanuit Sint-Amandsberg is men gauw in de
stad -" Andere initiatieven die Herman Hoeneveld vermeldt zijn Opus
Operandi, de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst, Fortlaan
17, S. & H. De Buck, Witte Zaal, Richard Foncke, Moving Space en
galerie G. De Keulenaer. Het beeldmateriaal, 4 stuks, is - naast het
werk van Michaël Borremans - van Marcel Maeyer (Fortlaan 17), Catherine
Opie (Richard Foncke) en Wim Vanderplaetsen (S. & H. De Buck).

Errata.
1. HH rekent Kristel De Buck abusievelijk tot één van de stichtende
leden van Croxhapox VZW dat in 1990 werd opgericht door Hans van
Heirseele, Frank Van den Eeckhout en Guido De Bruyn. Van 1994 tot 2000
maakt Kristel De Buck, eigenares van Aannemersstraat 54 en vriendin van
Hans van Heirseele, deel uit van het crox-team. 2. HH vermeldt een
project van Patrick Baele (een video gebaseerd op een werk van Jacques
't Kindt) maar dat project gaat niet door. Patrick is eind 1996 wel van
de partij tijdens Open Deuren en toont later werk in de mediaruimte van
Lucas Munichstraat 76/82. 3. HH ziet instalraamlocatie Onderstraat 26
over het hoofd. Simultaan met het project van Phill Niblock en Jens
Brand (door HH gespeld als Jenz Brand) is er een werk van Zjuul devens.